Przedsiębiorcy z branży intermodalnej już po raz drugi mogą skorzystać z unijnego dofinansowania na rozwój swojej działalności. Centrum Unijnych Projektów Transportowych ze środków Funduszu Spójności na inwestycje związane z transportem intermodalnym w wyniku postępowania konkursowego podpisało umowy na łączną kwotę 381 mln zł dofinansowania. Na kolejną rundę konkursową zostało przeznaczone 167,7 mln zł. Nabór projektów zakończył się 15 stycznia.
Rozmowa z Sylwią Cieślak, naczelniczką Wydziału Projektowego Rozwoju Transportu Intermodalnego w CUPT, oraz Joanną Archutowską, ekspertką Zespołu ds. Analiz Unijnych Projektów Transportowych w CUPT.
Rynek Kolejowy: W pierwszej edycji konkursu do spółek z branży intermodalnej trafiło ponad 380 mln zł. Na co zostały wydane te środki?
Sylwia Cieślak: Wszystkie środki uzyskane w ramach konkursu zostały zainwestowane głównie w infrastrukturę terminalową oraz wyposażenie terminali. Największymi beneficjentami poprzedniej edycji konkursu są firmy PCC Intermodal SA i HHLA Intermodal Polska SA, które otrzymały dofinansowanie odpowiednio na dwa i trzy projekty. Natomiast, biorąc pod uwagę wielkość wsparcia dla pojedynczych inwestycji, największe dofinansowania – powyżej 50 mln zł – dostały trzy spółki: GCT, DCT Gdańsk SA na terminale portowe i HHLA Intermodal Polska SA – na terminal intermodalny w Kórniku/Gądkach.
Joanna Archutowska: Dofinansowanie dostały jedynie spółki prawa handlowego, nie było zaś żadnego beneficjenta z sektora finansów publicznych.
Jakie jest zapotrzebowanie w tej edycji konkursu?
Sylwia Cieślak: Niemalże dwukrotnie większe niż kwota przeznaczona na drugi konkurs. W efekcie oceny dokumentacji, a przede wszystkim kwalifikowalności poszczególnych elementów projektów pod względem wpisania się w ramy konkursowe, okaże się docelowo, czy kwota przewidziana na konkurs jest wystarczająca. Obecnie zespoły oceniające projekty są na etapie formułowania uwag i pytań do poszczególnych projektów.
Joanna Archutowska: Potrzeby rosną, bo i rynek przewozów intermodalnych się rozwija.
Skąd wzięły się środki na drugą edycję konkursu? Z puli środków niewykorzystanych przez PKP PLK?
Sylwia Cieślak: W głównej mierze decyzja o ogłoszeniu II tury konkursu w ramach działania 7.4 POIiŚ zrodziła się po utworzeniu listy rankingowej projektów wybranych do dofinansowania w I rundzie konkursu. W wyniku oceny i weryfikacji wniosków w I rundzie, jak również po wycofaniu się dwóch beneficjentów z konkursu w ramach działania 7.4 zostały niezakontraktowane środki, które zgodnie z decyzję KE mogły być zwiększone do poziomu 20% alokacji przewidzianej na całe działanie. W efekcie przeliczeń okazało się, że na II turę konkursu wydzielono ponad 167 mln zł z Funduszu Spójności.
Joanna Archutowska: Nie spodziewaliśmy się, że po pierwszym konkursie pozostaną oszczędności.
To tylko fragment wywiadu. Cały wywiad w najnowszym wydaniu miesięcznika "Rynek Kolejowy" nr 03/2013. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.